Monday, April 25, 2011

Allah Membukakan Hati Pekerja Yang Mulia agar Meminta Maaf di atas kesalahannya yang Lampau..

Hj..ingat tak dulu anak saya pernah kerja dengan Hj sebagai pembantu kedai runcit ?.
Siapa ya..Saya memang tidak ingat kerana perkara ini telah lama berlalu dan saya pun tidak mahu mengingatinya lagi.Zizah (bukan nama sebenar)..Ya..ya..baru saya ingat.. Zizah baik budak tu dan jujur kata saya dengan penuh iklas..dah saya anggap macam adik saya..Begini ji...Ini wasiat dia.. Wasiat ?..Bila meninggalnya kak ?..Sebenarnya belum meninggal..cuma..Cuma apa kak ?.. saya bertanya dengan penuh persoalan di kepala..Cuma dia kini sedang menderita sakit barah pangkal rahim yang agak kritikal...Huhuhuhu...Sabar kak..saya cuba menenangkan kak (Hasnah bukan nama sebenar).

Zizah suruh saya jumpa haji minta maaf bagi pehaknya dan serah duit ini kepada Haji.. Duit ???...Ya.. ji masa dia kerja dulu katanya dia susah sangat..masa tu suami dia tak ada kerja..sebab tulah dia telah ambil susu-susu tepung untuk anaknya dan barang-barang dapur tanpa pengetahuan Haji dan selain tu dia juga ada ambil duit dan juga duit dari orang yang bayar hutang di kedai tanpa pengetahuan haji..saya hanya mendiamkan diri terasa sebak yang amat sangat.

Begini ji dia sebenarnya nak bayar balik segala yang telah diambil tanpa pengetahuan haji dan Isteri tapi selepas dia berhenti dia mengikuti suaminya pindah..Semua yang dia ambil dia catitkan..Inilah dia setelah dikumpulkan sekian lama barulah dapat dikumpulkannya..Astagfirullahalaziim..kenapalah dia tak cakap dari dulu kak..jika dia cakap sudah lama saya maafkan..saya langsung tidak tahu dan tidak pernah mengesyaki atau menuduhnya mengambil apa-apa kak sebab pada saya dia begitu jujur dan setiap hari dia datang awal..kalau gajinya saya bayar terlewat sikit dia tak pernah pula dia merungut..Terang saya dengan sejujurnya.

Ini ji..setelah dikira semuanya dan dikumpulkan duitnya semuanya lebih kurang lima ribu semuanya hj kiralah..Kak hasnah menyerahkan sampul surat berisi duit kepada saya.Beginilah kak saya tidak boleh ambil duit ini..saya telah halalkan segalanya dunia dan akhirat...semuanya telah saya halalkan..kembalikan pada dia semula.. semuga dengan duit itu dapat juga dia membuat rawatan sakitnyanya kak dan katakan kepadanya kak yang saya telah memaafkan segala-galanya agar dia jangan risau..dia dah saya anggap macam adik saya..jika dia tidak keberatan datanglah kemari InsyaAllah saya akan cuba merawatnya jika diizinkan Allah..percayalah semuanya ini kuasa Allah..semoga dia disembuhkan oleh Allah dan diberikan rezeki.. saya tolak dengan hati yang penuh iklas dan terharu diatas sikap jujurnya mengaku segala perbuatannya terhadap saya.

Huhuhu..terima kasih ji..InsyaAllah saya akan sampaikan segala amanah Haji kepadanya.
Kak Hasmah menangis terharu.Saya tenangkan beliau dan setelah tenang barulah dia meminta diri."Ya Allah...Dengan kebesaran Mu Yang Maha Agong..Engkau telah membukakan segala rahsia ghaib MU dengan membukakan pintu hati kepada bekas pekerjaku yang tanpa ku ketahui membuat salah kepada ku... agar meminta maaf kepada ku..walau pun perkara yang dilakukan tanpa pengetahuan ku dan Engkau muliakan dia dengan membuka pintu hatinya untuk meminta maaf kepada ku.Sesungguhnya Ya Allah aku maafkan segala kesalahannya di dunia mahu pun di akhirat.Ya Allah ampunilah segala dosanya yang diketahui dan tidak diketahinya dan ku pohonkan kepada Mu agar Engkau sembuhkanlah segala penyakitnya dan cukupilah segala penderitaannya...Amiin..Amiin..Ya Robbal a'lamiin...

No comments:

Post a Comment